Laden elektrische auto

Alles wat u moet weten over het laden van uw hybride of elektrische voertuig.

Hoe kom ik aan een laadpas?

Er zijn veel verschillende partijen die laadpassen verkopen. Het is verstandig om je hier even in te verdiepen om te kijken welke aanbieder het beste op jouw behoeften aansluit. Er zijn namelijk prijsverschillen tussen verschillende laadpassen en abonnementen. Hier is online veel informatie over te vinden!

Kan ik een oplaadpas bij elke laadpaal gebruiken?

De meeste oplaadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen in Nederland. Er zijn zelfs laadpassen die werken op laadpalen in België en/of Duitsland. Kijk bij het aangaan van een abonnement dus wel altijd goed of de pas ook daadwerkelijk bij alle laadpalen te gebruiken is waar u verwacht te komen.

Met welke stekker kan ik laden?

U kunt laden met de zogenaamde type 2 stekker, ook wel de ‘Mennekes stekker’ genoemd. Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (Schuko), is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.

Wat kost laden?

U kunt ervoor kiezen om uw auto thuis op te laden of aan een openbare laadpaal. Het thuis opladen van een elektrische auto kost u ongeveer 23 cent per kilowattuur. Als uw auto bijvoorbeeld een accu heeft van 50 kilowattuur, zijn de kosten voor het opladen hiervan 50 x 0,23 = 11,50 euro. In de praktijk zal uw accu nooit helemaal leeg zijn, dus valt dit nog iets lager uit. Bij een openbaar laadpunt zijn de kosten een stuk hoger. In Nederland is geen standaardtarief per kilowattuur afgesproken, maar het gemiddelde tarief bij publieke laadpunten ligt tussen de 30 en 60 cent per kilowattuur. Opladen bij een snellader is nog duurder. Hiernaast kan er een starttarief in rekening gebracht worden, óf een aanvullend tarief per minuut of uur. Wanneer u een laadpaal langer bezet houdt dan nodig is, kan er soms een boetetarief gerekend worden per minuut. Steeds meer elektrische auto’s hebben apps waarmee je kunt controleren of je auto al is opgeladen. Zo kunt u een boete voorkomen!

Hoe betaal ik voor het opladen?

Met een elektrische auto ‘tankt’ u eigenlijk stroom. Hiervoor heeft u een persoonlijke laadpas nodig, dit is meteen uw betaalpas voor het laden. U kunt een pas nemen met óf zonder maandelijks abonnement. Wanneer u kiest voor een pas mét abonnement, betaalt u voor uw maandelijkse abonnement en per kilowattuur. Bij een pas zonder abonnement, betaalt u en toeslag voor het gebruik van de pas en per kilowattuur. Thuis laden is het goedkoopst, er is dan geen sprake van een starttarief en de kosten per kilowattuur zijn het laagst.

Let op, laadt u met een laadpas? Dan wordt de afrekening gedaan via uw mobility service provider (MSP). Dit tarief kan verschillen van het tarief dat wij rekenen. Neem contact op met je MSP voor de exacte tarieven.

Waarom is er een verschil in kosten tussen het opladen bij een laadpaal met normale snelheid en een snellader?

Opladen met meer vermogen vereist een robuustere elektriciteitsvoorziening. Dit is veel duurder, zowel om te kopen als om operationeel te laten draaien in vergelijking met laders met normale snelheid. Het vereist ook een ander type oplader met meer functionaliteit dan een lader met normale snelheid.

Kan elke auto aan een snellader?

Ja! Snelladen is daarnaast niet per definitie slecht voor de accu. Zeker als je maar af en toe snelladers gebruikt, is het geen enkel probleem.

Hoe laad ik mijn elektrische auto op?

Zodra u de auto op de laadpaal heeft aangesloten en bent aangemeld met uw kaart of app, begint het opladen.

Hoe lang duurt een laadsessie?

De laadtijd van een elektrisch voertuig is afhankelijk van verschillende factoren: de huidige lading van de batterij en de totale capaciteit van de batterij, de oplaadtechnologie in het elektrisch voertuig, de uitrusting en het type laadpaal dat beschikbaar is en het type oplaadkabel dat wordt gebruikt.

Wat is het verschil tussen snel en normaal laden?

Er zijn twee soorten laders: normale laders en snelladers. Een reguliere oplader is over het algemeen te vinden op openbare parkeerplaatsen, bij EV-chauffeurs thuis of op het werk. Deze laders gebruiken wisselstroom (AC) en hebben verschillende aansluitingen. Een oplader thuis laadt bijvoorbeeld vaak met een laadvermogen van 3,7 kW (in 1 fase). Een oplader langs de weg heeft vaak een laadvermogen van 11 kW / h (3 fasen).

Snelle laders zijn verspreid over de snelwegen van Nederland en worden onderweg gebruikt. De meeste snelladers hebben AC-en DC-snellaadvermogen met een laadvermogen van 43 – 50 kW. Dit betekent dat een elektrische auto met een geschikte batterij in 15 tot 30 minuten kan worden opgeladen tot 80%. Snel opladen is niet geschikt voor alle elektrische auto’s. De plug-in hybrides Opel Ampera, Volvo V60, Toyota Prius en Golf GTE PHEV ondersteunen geen snelladen. Deze auto’s laden dus met een lagere snelheid (tegen hogere kosten in vergelijking met een gewone oplader) op met een snellader.

Hoe verloopt de facturatie en betaling van het laadproces?

De facturatie en betaling van het laadproces gebeurt door uw mobiliteitsprovider, die ueen laadpas geeft of de oplaad-app aanbiedt. Als u geen vast contract heeft, bieden we op veel laadpalen ook betaalmogelijkheden aan zoals Visa, Mastercard en Paypal.

Kan ik met mijn laadpas in het buitenland mijn auto opladen?

We raden u aan om uw Mobility Service Provider (MSP) om deze informatie te vragen, omdat het kan afhangen van uw inschrijfgegevens voor het opladen en met welke partners zij overeenkomsten hebben gesloten.

Waar kan ik een laadpaal vinden?

Oplaadpunten zijn verspreid over heel Nederland. U kunt uw elektrische auto vaak opladen bij hotels of restaurants of bij tankstations langs de snelweg. Op websites zoals https://www.oplaadpalen.nl/ kunt u alle beschikbare laadpalen terugvinden.

Wat betekenen CPO en MSP?

De elektrisch vervoersmarkt bestaat uit verschillende partijen. Er is de Charge Point Operator (CPO) en de Mobility Service Provider (MSP). De CPO zorgt voor de levering van de laadpalen, de installatie en het onderhoud van de laadpalen en de pechhulp. De MSP verkoopt mobiliteitsproducten en -diensten. In dit geval een abonnement op het opladen, de bijbehorende oplaadkaart en/of de app en de betaling van uw laadsessies.

Hoe weet ik of mijn voertuig geschikt is voor het maximale vermogen van 21kW?

Hoe snel u kunt laden is afhankelijk van het type auto en de kabel die bij uw auto geleverd is. In veel gevallen is deze informatie terug te vinden in het instructieboekje die bij de auto is geleverd. Mocht deze informatie daar niet vermeld staan, dan raden wij aan om contact op te nemen met uw dealer of een verhuur-, en/of leasemaatschappij.

Hoe moet ik opladen in het buitenland?

In het buitenland kunt u gewoon deelfde stekker gebruiken, de aansluitingen zijn namelijk gestandaardiseerd. U moet alleen wel even uitzoeken of u dezelfde laadpas kunt gebruiken

Wat is het verschil tussen laden op wisselstroom of gelijkstroom?

Een reguliere laadpaal levert wisselstroom. Omdat u elektrische auto gelijkstroom nodig heeft, vindt er in de auto een stroomtransformatie plaats tijdens het laden. Bij een snellader werkt dit iets anders. Deze speciale laadpalen leveren van zichzelf al gelijkstroom, waardoor er geen omzetting nodig is en de auto dus sneller laadt.

Moet ik wachten tot de batterij helemaal leeg is voordat ik de auto oplaad?

Nee, u kunt de accu op elk gewenst moment bijladen. De capaciteit wordt namelijk niet beïnvloed door gedeeltelijk laden, omdat de lithium-ion accu geen geheugeneffect heeft.