Hybride- & EV-techniek

Hét adres voor uw elektrische auto!

Voor zowel volledig elektrische- (EV) als hybride-voertuigen (PHEV) kunt u bij ons terecht. Wij onderhouden deze voertuigen voor u en voeren de benodigde reparaties uit. Wij adviseren en keuren ook bij eventuele aanschaf. Heeft u een voertuig met range extender? Ook dan staan wij graag voor u klaar.


Vormen van elektrisch rijden


Er wordt steeds vaker gesproken over elektrische voertuigen ofwel EV-voertuigen. Een elektrisch voertuig is een personenauto dat rijdt door elektrische aandrijving. We praten bij EV-voertuigen dus over elektrische voertuigen welke strikt genomen 100% elektrisch zijn. Door de continue ontwikkelingen in de EV-markt zijn er door de jaren heen heel wat termen en auto’s ontstaan die de naam EV dragen. Hieronder hebben wij de meest voorkomende termen voor u op een rij gezet. 

PHEV

PHEV staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle. De PHEV is een combinatie van een verbrandings- en elektromotor. Er is een accu aanwezig om energie in op te slaan en is oplaadbaar via een laadpaal of speciaal bijgeleverde kabel. De PHEV kan gemiddeld 30 tot 70 kilometer elektrisch afleggen. Zodra de accu leeg is neemt de brandstofmotor de aandrijving over. Ook is er de mogelijkheid om te rijden met de brandstofmotor als de accu nog niet leeg is. Daarnaast kunt u tijdens het rijden uw accu opladen door het remmen. Bij deze variant kan dus geladen en getankt worden.

EV & BEV

De EV/BEV-voertuig is 100 procent elektrisch waardoor een brandstofmotor niet meer nodig is. De aandrijving gaat via één of meerdere elektromotoren. De accu is de enige vorm van energieopslag. Om het bereik van de EV/BEV te vergroten, moet u de accu opladen middels een laadpaal. Het gemiddelde bereik hangt sterk samen met de accucapaciteit en kan variëren van 100 tot 450 km op een volle accu.

HEV

HEV staat voor Hybrid Electric Vehicle. Deze vorm van een hybride auto laadt alleen bij het remmen en kan dus niet worden opgeladen door een laadstation of paal. Als de belasting en/of snelheid van de auto niet te hoog is, rijdt u elektrisch. Wanneer u meer vermogen gebruikt rijdt op de verbrandingsmotor. U kunt dus niet laden, maar wel tanken.

FCEV

Bij een FCEV-voertuig is de aandrijving volledig elektrisch. Net als bij de EV/BEV ontbreekt de brandstofauto en is er een accu in de auto aanwezig welke dient als kleine opslagbuffer. Bij deze hybride zorgt een brandstofcel voor omzetting van waterstof en zuurstof naar elektriciteit. Deze elektriciteit wordt opgeslagen in de accucellen. Er komt alleen water vrij als emissie. Opladen is hierbij niet nodig, je tankt waterstof. Waterstof tankstations zijn nog niet ruim vertegenwoordigt. De verwachting is wel dat dit de komende jaren behoorlijk uitbreidt.


Handige informatie over elektrisch rijden en elektrische auto’s


Kan ik op vakantie met een elektrische auto?

Dit is geen probleem, het vergt alleen een goede planning! Er zijn vele handige, gratis apps beschikbaar waarmee je een route langs laadstations in heel Europa kunt plannen. Als je om de 200 kilometer een laadstop maakt, haal je zonder stress je bestemming.

Wijzigt er iets in mijn autoverzekering wanneer ik een elektrische auto ga rijden?

Elektrische auto’s zijn vaak duurder om te verzekeren. Bij sommige elektrische auto’s huur je de accu, deze moet je dan apart verzekeren. Door onder andere het dure accupakket van een elektrische auto kan een schade duur uitvallen. Daarom is het verstandig om een allrisk verzekering af te sluiten voor je autoverzekering! Hierdoor ben je verzekerd voor hogere kosten.

Wat is een kWh?

Waar je bij een benzineauto de tankinhoud rekent in liters, wordt met de accucapaciteit van een elektrische auto in kilowattuur (kWh) gerekend. Dit is de hoeveelheid energie die je verbruikt als je een uur lang 1000 watt (een kW) verstookt. Als een laadstation bijvoorbeeld 10 kW kan leveren, is een accu met een capaciteit van 50 kWh na een uur voor een vijfde opgeladen. Een elektrische auto kan, afhankelijk van het model, grofweg 5 kilometer rijden met een kWh aan energie.

Hoe zit het met het onderhoud van een elektrische auto?

geen olie of oliefilter vervangen te worden. Het is wel belangrijk dat essentiële onderdelen, zoals het accupakket, de remmen en banden periodiek gecontroleerd worden. Een elektrische auto heeft ook gewoon een APK-keuring nodig. De techniek van een elektrische auto stelt ook nieuwe eisen aan monteurs, vanwege de complexe elektronica en de hoge spanning die nodig is voor dit soort aandrijfsystemen. Om erkend en veilig aan deze auto’s te mogen werken, zijn wij aangesloten bij hét keurmerk van elektrisch rijden: EDGe Mobility. Onze monteurs hebben een speciale opleiding gehad waardoor zij bevoegd zijn om elektrische voertuigen te onderhouden. Hierdoor zijn wij gecertificeerd om veilig aan elektrische voertuigen te werken!