Valvetronic én Double‑VANOS: de slimme ademhaling van BMW-motoren
Bij BMW draait techniek om verfijning. Twee slimme systemen spelen daarin een grote rol: Valvetronic en Double‑VANOS. Samen zorgen ze ervoor dat uw BMW krachtig én zuinig rijdt. In deze blog vertellen we graag aan u wat deze systemen doen, hoe ze werken en waar u op moet letten bij onderhoud of storingen.
Waarom deze technologie en wat doet het?
BMW ontwikkelde deze techniek om brandstofverbruik, uitlaatgassen en verlies van motorvermogen te verminderen. Dat gebeurt zonder in te leveren op rijplezier.
- Valvetronic regelt de luchttoevoer in de motor door de inlaatkleppen direct aan te sturen. Daardoor is er nauwelijks nog een traditionele gasklep nodig. Resultaat: sneller reageren op gas geven en zuiniger rijden, vooral bij lage toeren.
- Double‑VANOS past het moment aan waarop de kleppen openen en sluiten. Dit gebeurt automatisch, afhankelijk van hoe je rijdt en hoeveel kracht de motor nodig heeft.
Samen zorgen ze voor meer trekkracht, snellere gasrespons en schonere verbranding.

Valvetronic-technologie
Valvetronic maakt gebruik van een elektromotor die een excentrische as verdraait en daarmee een intermediate arm van positie laat veranderen. Afhankelijk van de aspositie kan de lift van de klepopening van bijna dicht (~0,18 mm) tot volledig open (~9,7 mm). De beweging van deze as duurt slechts ca. 300 ms, waardoor de kleplift zich snel aanpast op gasrespons of rijomstandigheden.
In de eerste generatie was de minimum lift ongeveer 0,3 mm en werd een glij-contactpad gebruikt— Bij moderne BMW’s is slijtage verminderd dankzij betere materialen.
Double‑VANOS
Double‑VANOS past voortdurend de timing van de kleppen aan. Dit gebeurt niet alleen aan de inlaatzijde, maar ook aan de uitlaatzijde van de motor. Door deze continue aanpassing zorgt het systeem ervoor dat de motor meer trekkracht levert en soepel blijft presteren, zelfs bij lage toerentallen.
Voorbeelden bij BMW-krachtbronnen
Om een verduidelijking te geven van deze combi-techniek, hebben we voor u een praktijkvoorbeeld: de BMW N62-motor, een 4.4-liter V8 die als eerste motor beide systemen combineerde. Bij deze motor wordt de traditionele gasklep vrijwel niet meer gebruikt; de motor regelt alles via kleplift en timing. Toch komen hier soms problemen voor, zoals lekkende solenoïden of slijtage aan de excentrische as. Dit kan leiden tot trillingen of een voelbaar verlies aan vermogen.
Een ander voorbeeld is de BMW B58-motor, die in 2015 werd geïntroduceerd. Dit is een moderne 6-cilinder turbomotor, gebouwd met verbeterde materialen. Hij reageert vlot bij het optrekken dankzij een snelle turbolader en heeft tevens lage emissies. Bij mild-hybride varianten van deze motor werkt het systeem zelfs samen met energieterugwinning, zoals bij het start-stopsysteem.
Wat te doen bij storingen en hoe herkent u deze?
Wanneer er storingen optreden bij Valvetronic en/of Double‑VANOS, gebruiken wij gespecialiseerde diagnoseapparatuur voor BMW, zoals ISTA of INPA. U herkent foutmeldingen aan bijvoorbeeld “Valvetronic disabled” of “adjustment fault”. Bij Valvetronic-problemen merkt u als bestuurder vaak dat de motor onregelmatig stationair draait of zelfs uitvalt bij stilstand. Ook kunnen kleine tandwieltjes in het systeem slijten of afbreken.
Bij Double‑VANOS kunnen klachten ontstaan zoals een slechte acceleratie, een onrustig toerental bij constante snelheid of dat de motor in een soort noodprogramma (limp mode) terechtkomt. Vooral bij B58-motoren kan een kapotte VANOS-solenoid zorgen voor flink prestatieverlies, soms wel tot 25%, met name bij toerentallen van rond de 2.000 per minuut.
De voordelen van Valvetronic en DOUBLE-VANOS
Als bestuurder merkt u aan verschillende aspecten dat Valvetronic en Double‑VANOS hun werk goed doen. De gasrespons is merkbaar sneller, zonder vertraging. Ook verbruikt de motor tot zo’n 10% minder brandstof, doordat de luchtweerstand binnenin de motor lager is. Daarnaast draait de motor rustiger bij lage toerentallen en warmt de katalysator sneller op, wat weer bijdraagt aan minder uitstoot.
Aandachtspunten bij onderhoud aan uw BMW
Onderdeel | Wat te doen |
---|---|
Valvetronic motor | Controleren op foutcodes en juiste werking |
Excentrische as | Controleren op slijtage of afgebroken tandjes |
Sensoren en kabels | Schoon en olie-vrij houden, kabels nakijken |
VANOS solenoïden | O-ringen vervangen rond elke 80.000 km |
Kalibratie | Adaptaties uitvoeren na onderhoud |
Olie | Altijd originele olie gebruiken, op tijd verversen |
Heeft u problemen met uw Valvetronic- of DOUBLE VANOS-motor?
Baan Automotive is dé BMW specialist in Twente. Heeft u problemen met uw BMW? Maak eenvoudig een afspraak in Hengelo en beleef uw BMW weer als vanouds!