Hybride & EV Techniek

Hét adres voor uw elektrische auto!

Voor zowel volledig electrische voertuigen (FEV) als hybride- (PHEV) en voertuigen met range extender kunt u bij ons terecht. We onderhouden ze en voeren benodigde reparaties uit. We adviseren en keuren ook bij een eventuele aanschaf.

Veelgestelde vragen over elektrisch rijden:

Kan ik een oplaadpas bij elke laadpaal gebruiken?

De meeste oplaadpassen zijn bruikbaar bij alle laadpalen in Nederland. Er zijn zelfs laadpassen die werken op laadpalen in België en/of Duitsland. Kijk bij het aangaan van een abonnement dus wel altijd goed of de pas ook daadwerkelijk bij alle laadpalen te gebruiken is waar u verwacht te komen.

Met welke stekker kan ik laden?

U kunt laden met de zogenaamde type 2 stekker, ook wel de ‘Mennekes stekker’ genoemd. Type 2 betreft de standaardstekker die gekozen is, mode 3 het communicatieprotocol. De Type 2-stekker is zowel bruikbaar voor het laden met 230 als 400 Volt. Anders dan de huis-tuin-en-keukenstekker (schuko) is deze stekker bovendien geschikt voor het laden bij hogere vermogens en het mode 3-protocol.


Wat kost laden?

Je kunt ervoor kiezen om je auto thuis op te laden of aan een openbare laadpaal. Het thuis opladen van een elektrische auto kost je ongeveer 23 cent per kilowattuur. Als je auto bijvoorbeeld een accu heeft van 50 kilowattuur, zijn de kosten voor het opladen hiervan 50 x 0,23 = €11,50. In de praktijk zal je accu nooit helemaal leeg zijn, dus valt dit nog iets lager uit. Bij een openbaar laadpunt zijn de kosten een stuk hoger. In Nederland is geen standaardtarief per kilowattuur afgesproken, maar het gemiddelde tarief bij publieke laadpunten ligt tussen de 30 en 60 cent per kilowattuur. Opladen bij een snellader is nog duurder. Hiernaast kan er een starttarief in rekening gebracht worden, óf een aanvullend tarief per minuut of uur. Wanneer een laadpaal langer bezet houdt dan nodig is, kan er soms een boetetarief gerekend worden per minuut. Steeds meer elektrische auto’s hebben apps waarmee je kunt controleren of je auto al is opgeladen. Zo kun je een boete voorkomen!

Hoe betaal ik voor het opladen?

Met een elektrische auto ‘tank’ je eigenlijk stroom. Hiervoor heb je een persoonlijke laadpas nodig, dit is meteen je betaalpas voor het laden. Je kunt een pas nemen met óf zonder maandelijks abonnement. Wanneer je kiest voor een pas mét abonnement, betaal je voor je maandelijkse abonnement en per kilowattuur. Bij een pas zonder abonnement, betaal je en toeslag voor het gebruik van de pas en per kilowattuur. Thuis laden is het goedkoopst, er is dan geen sprake van een starttarief en de kosten per kilowattuur zijn het laagst.
Let op, laad je met een laadpas? Dan wordt de afrekening gedaan via jouw mobility service provider (MSP). Dit tarief kan verschillen van het tarief dat wij rekenen. Neem contact op met je MSP voor de exacte tarieven.

Waarom is er een verschil in kosten tussen het opladen bij een laadpaal met normale snelheid en een snellader?

Opladen met meer vermogen vereist een robuustere elektriciteitsvoorziening. Dit is veel duurder, zowel om te kopen als om operationeel te laten draaien in vergelijking met laders met normale snelheid. Het vereist ook een ander type oplader met meer functionaliteit dan een lader met normale snelheid.

Kan elke auto aan een snellader?

Ja! Snelladen is daarnaast niet per definitie slecht voor de accu. Zeker als je maar af en toe snelladers gebruikt, is het geen enkel probleem.

Hoe laad ik mijn elektrische auto op?

Zodra je jouw auto op de laadpaal hebt aangesloten en bent aangemeld met jouw kaart of app, begint het opladen.

Hoe lang duurt een laadsessie?

De laadtijd van een elektrisch voertuig is afhankelijk van verschillende factoren: de huidige lading van de batterij en de totale capaciteit van de batterij, de oplaadtechnologie in het elektrisch voertuig, de uitrusting en het type laadpaal dat beschikbaar is en het type oplaadkabel dat wordt gebruikt

Wat is het verschil tussen snel en normaal laden?

Er zijn twee soorten laders: normale laders en snelladers. [1] Een reguliere oplader is over het algemeen te vinden op openbare parkeerplaatsen, bij ev-chauffeurs thuis of op het werk. Deze laders gebruiken wisselstroom (AC) en hebben verschillende aansluitingen. Een oplader thuis laadt bijvoorbeeld vaak met een laadvermogen van 3,7 kW (in 1 fase). Een oplader langs de weg heeft vaak een laadvermogen van 11 kW / h (3 fasen). [2] Snelle laders zijn verspreid over de snelwegen van Nederland en worden onderweg gebruikt. De meeste snelladers hebben AC-en DC-snellaadvermogen met een laadvermogen van 43 – 50 kW. Dit betekent dat een elektrische auto met een geschikte batterij in 15 tot 30 minuten kan worden opgeladen tot 80%. Snel opladen is niet geschikt voor alle elektrische auto’s. De plug-in hybrides Opel Ampera, Volvo V60, Toyota Prius en Golf GTE PHEV ondersteunen geen snelladen. Deze auto’s laden dus met een lagere snelheid (tegen hogere kosten in vergelijking met een gewone oplader) op met een snellader.

Hoe verloopt de facturatie en betaling van het laadproces?

De facturatie en betaling van het laadproces gebeurt door jouw mobiliteitsprovider, die jou een laadpas geeft of de oplaad-app aanbiedt. Als je geen vast contract hebt, bieden we op veel laadpalen ook betaalmogelijkheden aan zoals Visa, Mastercard en Paypal.

Kan ik met mijn laadpas in het buitenland mijn auto opladen?

We raden je aan om jouw Mobility Service Provider (MSP) om deze informatie te vragen, omdat het kan afhangen van jouw inschrijfgegevens voor het opladen en met welke partners zij overeenkomsten hebben gesloten.

Waar kan ik een laadpaal vinden?

Oplaadpunten zijn verspreid over heel Nederland. je kunt jouw elektrische auto vaak opladen bij hotels of restaurants of bij tankstations langs de snelweg. Op websites zoals https://www.oplaadpalen.nl/ kan je alle beschikbare laadpalen terugvinden.

Wat betekenen CPO en MSP?

De elektrisch vervoersmarkt bestaat uit verschillende partijen. Er is de Charge Point Operator (CPO) en de Mobility Service Provider (MSP). De CPO zorgt voor de levering van de laadpalen, de installatie en het onderhoud van de laadpalen en de pechhulp. De MSP verkoopt mobiliteitsproducten en -diensten. In dit geval een abonnement op het opladen, de bijbehorende oplaadkaart en/of de app en de betaling van jouw laadsessies.

Hoe weet ik of mijn voertuig geschikt is voor het maximale vermogen van 21kW?

Hoe snel je kunt laden is afhankelijk van het type auto en de kabel die bij je auto geleverd is. In veel gevallen is deze informatie terug te vinden in het instructieboekje die bij de auto is geleverd. Mocht deze informatie daar niet vermeld staan, dan raden wij aan om contact op te nemen met je dealer of een verhuur-, en/of leasemaatschappij.

Kan ik op vakantie met een elektrische auto?

Dit is geen probleem, het vergt alleen een goede planning! Er zijn vele handige, gratis apps beschikbaar waarmee je een route langs laadstations in heel Europa kunt plannen. Als je om de 200 kilometer een laadstop maakt, haal je zonder stress je bestemming

Hoe moet ik opladen in het buitenland?

In het buitenland kan je gewoon deelfde stekker gebruiken, de aansluitingen zijn namelijk gestandaardiseerd. Je moet alleen wel even uitzoeken of je dezelfde laadpas kunt gebruiken

Wijzigt er iets in mijn autoverzekering wanneer ik een elektrische auto ga rijden?

Elektrische auto’s zijn vaak duurder om te verzekeren. Bij sommige elektrische auto’s huur je de accu, deze moet je dan apart verzekeren. Door onder andere het dure accupakket van een elektrische auto kan een schade duur uitvallen. Daarom is het verstandig om een allrisk verzekering af te sluiten voor je autoverzekering! Hierdoor ben je verzekerd voor hogere kosten.

Wat is het verschil tussen laden op wisselstroom of gelijkstroom?

Een reguliere laadpaal levert wisselstroom. Omdat je elektrische auto gelijkstroom nodig heeft, vindt er in de auto een stroomtransformatie plaats tijdens het laden. Bij een snellader werkt dit iets anders. Deze speciale laadpalen leveren van zichzelf al gelijkstroom, waardoor er geen omzetting nodig is en je auto dus sneller laadt

Moet ik wachten tot de batterij helemaal leeg is voordat ik de auto oplaad?

Nee, je kunt de accu op elk gewenst moment bijladen. De capaciteit wordt namelijk niet beïnvloed door gedeeltelijk laden, omdat de lithium-ion accu geen geheugeneffect heeft.

Wat is een kWh?

Waar je bij een benzineauto de tankinhoud rekent in liters, wordt met de accucapaciteit van een elektrische auto in kilowattuur (kWh) gerekend. Dit is de hoeveelheid energie die je verbruikt als je een uur lang 1000 watt (een kW) verstookt. Als een laadstation bijvoorbeeld 10 kW kan leveren, is een accu met een capaciteit van 50 kWh na een uur voor een vijfde opgeladen. Een elektrische auto kan, afhankelijk van het model, grofweg 5 kilometer rijden met een kWh aan energie.

Hoe zit het met het onderhoud van een elektrische auto?

Het onderhoud is op sommige punten anders dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Er hoeft geen olie of oliefilter vervangen te worden. Het is wel belangrijk dat essentiële onderdelen, zoals het accupakket, de remmen en banden periodiek gecontroleerd worden. Een elektrische auto heeft ook gewoon een APK keuring nodig. De techniek van een elektrische auto stelt ook nieuwe eisen aan monteurs, vanwege de complexe elektronica en de hoge spanning die nodig is voor dit soort aandrijfsystemen. Om erkend en veilig aan deze auto’s te mogen werken, heb je een certificaat nodig. Hiervoor hebben onze monteurs een specifieke opleiding afgerond. Daarnaast nemen we regelmatig deel aan opvolgtrainingen. Hierdoor is elke Bosch Car Service vestiging gecertificeerd om veilig aan elektrische voertuigen te werken!