Alle Auto’s

Mercedes-Benz 190SL

(W121)

Mercedes – Benz 190 SL (W121) -1961.

De naam Mercedes werd later gebruikt door Daimler, een Duitse Autogroep, opgericht door Gottlieb Daimler, die tussen 1886 en 1900 auto's bouwde onder eigen naam. Daarna bleef de Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) wel bestaan, maar produceerde men onder de in 1902 door DMG gedeponeerde merknaam Mercedes. Deze is geïnspireerd op Mercedes Jellinek, de dochter van de Oostenrijks-Hongaarse consul Emil Jellinek, een van de eerste grote klanten van DMG die in 1900 36 auto’s bestelde. In 1926 fuseerde DMG met de firma van Carl Benz &Cie, eerste autoproducent ter wereld in 1886, en was de merknaam Mercedes – Benz een feit.

Mercedes Benz is een oud en gerenommeerd en tot op heden een toonaangevend automerk met veel ervaring in de racerij. Het beeldmerk is de driepuntige ster. “The best or nothing” is het credo van Mercedes - Benz.

Sinds de fusie ( 1926) heeft Mercedes –Benz veel modellen en iconische auto’s geproduceerd. In 1952 werd de W 198 I (300SL Coupé) geïntroduceerd en het is het type dat het meest tot de verbeelding spreekt door zijn verticaal openende deuren. Hierdoor kreeg de auto de bijnamen: Flügeltür, Gullwing en Vleugeldeur. In eerste instantie was het een puur op racen ontworpen auto met een oplage van 10 stuks. Toen bleek dat deze wagen zeer aansprak bij liefhebbers werden in de periode 1954-1957 1400 exemplaren gebouwd van de 300SL Coupé en Roadster (1858 exemplaren). De auto was zeer exclusief en alleen betaalbaar voor de happy few.

Maximilian Hoffman – importeur in de VS voor Mercedes- Benz gaf aan de directie van MB aan dat er behoefte was aan een betaalbare versie van de 300 SL en de 190 SL werd in 1954 op de Autoshow in New York getoond aan het publiek Het ontwerp was geïnspireerd op de 300 SL en ontworpen door Walter Häcker. Van de 190 SL (Sport Leicht) werden er 25.000 exemplaren gebouwd van 1955 tot 1963.Ruim 10.000 auto’s werden naar de VS geëxporteerd. De bodemplaat is van de MB 180 Ponton. De deuren, motorkap en kofferdeksel zijn van aluminium waardoor de auto een totaal gewicht heeft van 1160 kg. De motor is een 1.9 liter viercilinder met een vermogen van 105 pk en een topsnelheid van 170 km/h. De 190 SL was een groot succes ondanks zijn hoge introductie prijs van 16.500 Deutsche mark. Voor hetzelfde geld kon je 4 Volkswagens Kever kopen!

Ons aanbod:

Een volledig gerestaureerde auto met een gereviseerde motor met matching numbers (chassis en motor) door de bekende Nederlandse restaurateur Mercedes specialist Zuidam Classics. De kleurcode is DB 190 Graphite Grey met beige leren interieur en zwarte kap. De bijpassende leren kofferset maken de auto compleet. Een prachtige auto, een goede investering en bovendien een auto die nog voor vele jaren gebruikt kan worden want hij is “wie nagel neu”!

Voor meer informatie , kunt u contact opnemen met Edwin Baan.



Technical data Mercedes-Benz 190 SL] (Manufacturer's figures except where stated)

Mercedes-Benz 190 SL

Produced: 1955–1963

Engine: 4-cylinder-inline engine (four-stroke), front-mounted

Bore x Stroke: 85 mm x 83.6 mm

Displacement: 1897 cc

Max. Power @ rpm: 105 PS (77 kW; 104 hp) @ 5700

Max. Torque @ rpm: 142 N⋅m (105 lb⋅ft) @ 3200

Compression Ratio: 8.5: 1, from 09/59 8.8:1

Fuel feed: twin two barrel sidedraft carburetors – Solex 44PHH

Fuel tank capacity: 65 L (17.2 US gal; 14.3 imp gal)

Valvetrain: SOHC, duplex chain

Cooling: Water

Gearbox: 4-speed manual, lever between seats rear-wheel drive, standard axle ratio 3.90:1

Electrical system: 12-volt[citation needed]

Front suspension: Double wishbones, coil springs, stabilizing bar

Rear suspension:: Swing axle, coil springs

Brakes: Drum brakes (Ø 230 mm), power assisted

Steering: Recirculating ball steering

Body structure: Sheet steel, uni-body construction

Dry weight: 1,160 kg (2,560 lb) (Hardtop: + 20 kg (44 lb))

Loaded weight: 1,400 kg (3,100 lb), from 1961 1,440 kg (3,170 lb)

Track front/ rear: 1,430 mm (56.3 in) 1,475 mm (58.1 in)

Wheelbase: 2,400 mm (94.5 in)

Length: 4,290 mm (168.9 in)

Width: 1,740 mm (68.5 in)

Height: 1,320 mm (52.0 in)

Tyre/Tire sizes: 6.40–13 Sport

Top speed: 173 km/h (107 mph)

Fuel Consumption

(estimate): 12.5 litres per 100 kilometres (22.6 mpg-imp; 18.8 mpg-US)

Voorkom teleurstelling bel altijd vooraf of de betreffende auto nog beschikbaar is. Hoewel alle gegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid zijn samengesteld is Baan Automotive Hengelo niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan door het gebruik van deze aangeboden informatie. Aan de in dit document verstrekte informatie kunnen op geen enkele wijze rechten worden ontleend of aanspraken worden gemaakt wanneer deze niet door een tekeningsbevoegde is ondertekend. Alle informatie is onder voorbehoud van druk-, zet-, prijs-, en programmeerfouten. Alle afbeeldingen zoals deze getoond worden zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen niet worden gebruikt door derden.

Alles over de auto

Over de Mercedes-Benz 190SL

Kilometerstand km
Bouwjaar 1961
Kleur overig
Transmissie Handgeschakeld
Brandstof Benzine
Carrosserievorm Overig
Aantal deuren 2
Aantal zitplaatsen 2

Technisch

Aantal versnellingen 4
Vermogen 105 pk
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1897cc
Gewicht 1.160 kg

Opties

Milieu

Energielabel

Neem contact op

Je ontvangt automatisch een kopie van deze mail.
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Edwin Baan
(Hengelo)
Bel mij gerust voor persoonlijk advies
074 - 25 59 000
Totaal Op aanvraag
Bedankt voor je aanvraag. Hij is verzonden!
Totaal Op aanvraag